Back-up as a Service voor de ministeries
Highlights van de samenwerking:
- Kant-en-klare back-up dienst
- Software defined geeft flexibiliteit
- Slim inrichten van multitenancy
- Samenwerking voor toekomst
Overheidsdatacenter Noord, kortweg ODC-Noord, is één van de vier overheidsdatacentra in Nederland. ODC-Noord levert datacenter- en clouddiensten aan de Rijksoverheid. Met een team van ruim 90 professionals wordt er gewerkt aan diverse services voor de verschillende ministeries in Nederland, waaronder Housing-as-a-Service (HaaS), Infrastructure-as-a-Service (IaaS) en Platform-as-a-Service (PaaS). Om de ministeries verder te kunnen ontzorgen, is ODC-Noord altijd bezig met nieuwe services en diensten. In samenwerking met SJ-Solutions en PQR werd Back-up as a Service toegevoegd voor de ministeries.
Kant-en-klare back-up dienst
“We zijn een soort ISP voor de overheid. We verlenen diensten aan 8 ministeries, en binnen deze ministeries bedienen meer dan 30 klanten. Al deze klanten nemen de diensten onafhankelijk en volledig gescheiden van elkaar af. Dit multitenancy concept vormt de kern van onze organisatie. We hebben technisch georiënteerde klanten, die volledig zelfstandig opereren. Er zijn echter ook afnemers die gewoon kant-en-klare diensten willen afnemen. Met name die laatste groep heeft behoefte aan een kant-en-klare back-up dienst.
Back-up oplossingen zijn in de regel duur, moeilijk te onderhouden en daardoor foutgevoelig. Onze IaaS-klanten konden voor back-up op onze S3 object storage omgeving terecht, maar het bleek dat ze bij voorkeur volledig ontzorgd worden door ook de bijbehorende back-up als een uniforme dienst af te nemen. We kregen van diverse klanten de vraag naar een totaaloplossing, inclusief back-up.”
Partner met specifieke kennis en expertise
“Wij hebben een OpenStack omgeving en de integratie tussen een back-up oplossing en OpenStack is complex. Het vraagt niet alleen om specifieke kenmerken van het back-up product, maar ook om specifieke kennis en expertise om zo’n oplossing te implementeren.
Daarom is gezocht naar een partner die niet alleen de implementatie verzorgt, maar die ook het beheer voor een aantal jaren op zich neemt. We zochten een partij die flexibel is en met ons meedenkt. Je weet namelijk van tevoren niet precies waar je straks in de praktijk allemaal tegenaan gaat lopen. Daarom hebben wij in de RfP veel nadruk gelegd op de kennis en expertise van de partner.”
Software defined geeft flexibiliteit
SJ-Solutions won samen met PQR de aanbesteding, waarbij PQR zich heeft gefocust op de procesbegeleiding en SJ-Solutions verantwoordelijk was voor het ontwerp, de implementatie en het onderhoud van de Back-up as a Service oplossing. De oplossing is opgezet met behulp van Commvault. Onno Ebbinge over Commvault: “Dit bleek voor onze situatie het product te zijn, dat technisch in staat is om onze twee belangrijkste eisen in te lossen: integratie met OpenStack en multitenancy. Commvault is een van de weinigen die wel echt met de tijd mee is gegaan. Het product is software defined, wat betekent dat er een soort abstractielaag is ingebouwd die het heel makkelijk maakt om ermee te werken. Dat maakt het product heel flexibel. Dat kwam bij ons goed uit omdat onze omgeving een aantal eisen kent, die uitstijgen boven een normale Enterprise omgeving.”
Slim inrichten van multitenancy
In een op zichzelf staande Enterprise omgeving zijn er standaard een Active Directory, firewalls en routers voor specifiek die omgeving aanwezig. Dat was in de situatie van ODC-Noord anders, aangezien zij als ISP haar diensten aanbiedt. “Bij ons staat de back-up oplossing volledig geïsoleerd in een rack. We moesten die integratie met OpenStack gezamenlijk maken. Er moest een AD komen, een speciale VPN-verbinding, een virtualisatie-omgeving voor DNS, e-mail et cetera. Het is een designvraagstuk waarin je met een multidisciplinair team moet bekijken: wat kan OpenStack? Wat kan Commvault? En hoe koppelen we Commvault op gebruikersniveau, zodat we multitenancy en security volledig waarborgen? Want het mag natuurlijk niet zo zijn, dat klanten in elkaars back-up kunnen kijken. Bij zowel het ontwerp als de implementatie hebben SJ-Solutions en PQR echt geweldig goed werk geleverd”.
Veel interesse voor Back-up as a Service
De eerste klanten van ODC-Noord zijn inmiddels live, waarbij andere klanten ook al hebben laten weten graag van de BaaS-diensterlening gebruik te willen maken. ODC-Noord houdt bewust de voet nog even op de rem. Peter Annema hierover: “We zijn net klaar met de implementatie, maar dan zijn er altijd nog wat losse eindjes. Die willen we eerst helemaal wegwerken, voordat we nieuwe klanten accepteren.” Dat die nieuwe klanten snel gaan komen, weet hij wel bijna zeker. “De ministeries spreken elkaar regelmatig in afnemersberaden waarin ze praten over de dienstverlening die ze bij ons afnemen. De interesse om back-up & restore onder te brengen bij ons is groot, want het is typisch een dienst waar veel klanten graag van af willen omdat het complex en tijdrovend is.”
Samenwerking voor toekomst
De BaaS-dienstverlening is een mooie nieuwe service die de samenwerking van SJ-Solutions en ODC-Noord verder versterkt. Onno Ebbinge over deze samenwerking: “Ik loop al lang mee en zie vaak dat in het verkooptraject partijen beweren dat alles kan. Tijdens de implementatiefase komt vervolgens naar voren, of die beloftes echt waargemaakt kunnen worden. PQR en SJ-Solutions hebben in alle fases de beloften waargemaakt. Back-up is niet sexy, maar het is een superbelangrijk onderdeel van de dienstverlening. Je moet er 100% op kunnen vertrouwen dat de data snel gerestored kan worden als dat nodig is. Ik weet hoe complex met name de restore kan zijn. Het is mooi dat wij nu een BaaS-oplossing hebben ontworpen waarbij zowel de back-up als de restore eenvoudig zijn. We kunnen klanten nu ook op dit gebied echt volledig ontzorgen. BaaS past daarmee uitstekend bij onze missie.”
"*" geeft vereiste velden aan